Себепознанието е най-интересното пътешествие. Понякога – дълго и трудно, но винаги много вдъхновяващо!
Аз съм от хората, които непрекъснато търсят учители по пътя. Моето лично пътешествие наскоро ме срещна с Лили Маркова – специалист по хюман дизайн. „Запознах” се с нея първо от видеата ѝ в YouTube, където разбрах повече за тази наука, която дава индивидуални стратегии, за да проявим себе си. Как става това? Чрез разчитането на твоя личен бодиграф (карта в хюман дизайна). Той се изготвя на база датата, часа и мястото на раждане.
Ако искаш да разбереш повече за себе си, за отношенията с партньора или детето си, за сферите, в които можеш да постигнеш най-голям успех и за начините, по които да взаимодействаш със света, генерирай своята карта ТУК.
Лили ме спечели с топлото си отношение и професионализъм. Тя е изключително структурирана, детайлна, всичко, което аз не съм. Животът ѝ е като феникс, преминаващ през цикъла на умиране на старото и раждане на новото. По този път много ѝ помага именно хюман дизайн.
Виж как тази наука може да помогне и на теб да общуваш по-пълноценно с децата си, да ги мотивираш, да им дадеш това, от което наистина имат нужда. От разговора ни с Лили ще разбереш и как да се свържеш по-лесно с твоята истинска личност и да проявиш своята автентичност.
Лили, ако трябва да обясниш какво е хюман дизайн на човек, който никога не е чувал за него, как би го направила с няколко думи?
Трудно е хюман дизайн да се вмести в няколко думи, но бих го обрисувала като наука за себепознание. Средство, което спомага да бъдеш автентичен и нещата да ти се получават по най-лесния и правилен за теб начин.
Това означава ли, че хюман дизайн е приложим за всички сфери на живота?
Да, абсолютно за всички сфери – за работа, лични отношения, бизнес. Хюман дизайн ти помага да откриеш кои сфери ще са най-успешни за теб, как е най-подходящо да влизаш в отношения. Тук се разбиват митовете за това, че мъжете трябва да са инициатори, а жените да са пасивни.
Много обществени норми, обусловени като „така трябва“, се разбиват с помощта на Хюман Дизайн.
Виж още: Божена Иванова споделя защо и как жените създават един нов свят
Предполагам, че познанието, което хюман дизайн дава, е приложимо и по оста родител-дете?
Да, така е. Ако един родител познава дизайна на своето дете, ще знае какво да изисква от него и какво не, защото някои неща няма да са му присъщи. Ще може да прецени по-добре от каква среда има нужда детето, какъв да бъде хранителният му режим. Ще знае как да мотивира детето си, как да му говори, какъв модел за учене да му предложи според начина, по който работи мозъкът му.
Кои са основните типове личности в хюман дизайн и как изглеждат те при децата?
Основните типове са: Генератор, Манифестор, Манифестиращ генератор, Прожектор и Рефлектор.
Ако детето е Прожектор, не бива да го карате да прави всичко сам, добре е да му помагате, било за уроците или за изпълнение на задълженията вкъщи. То се нуждае от покана, за да се изяви, да сподели и прояви себе си.
Детето Генератор има нужда всеки ден да изтощава енергията си чисто физически – да тича в парка, да играе с деца, да се занимава с нещо. Ако това не се случи, то няма да може да заспи, за да се събуди с възобновена енергия. За децата Генератори е много важно да имат активност, която им харесва и която ги изморява. Това важи и за Манифестиращите генератори.
Относно Манифесторите, те са рядко срещани типове, около 9% от населението. За Манифестора, особено докато е дете, свободата е най-важна. Трябва да му се даде пространство, а не насоки какво да прави. Например, ако в семейството има традиция всички да вечерят заедно, детето Манифестор не бива да бъде насилвано и заставяно да седне на масата. На него е по-добре да му се каже: „Вечерята е сервирана“ и вече то да реши дали да дойде на масата. Важно е това дете да има право на избор.
Не е печеливша стратегия родителят да инициира разговор за споделяне. Детето трябва само да поиска да говори, да усети, че родителят е на разположение и тогава да го потърси. Ако бъде заставяно и командвано, в него се поражда много голям гняв.
Виж още: психолозите съветват как да говорим с децата си
Рефлекторите са едва 1% от световното население. Когато едно дете Рефлектор е избухливо, хипер емоционално, без енергия, това винаги е отражение на неговите родители и среда. Рефлекторите напълно отразяват средата, в която се намират. Каквото е състоянието на хората около тях, това е и тяхното състояние. Ако растат в подхранващ и щастлив дом, ще процъфтят и ще станат изключително успешни, пример за това е прекрасната актриса Сандра Бълок. За рефлекторите средата и хората около тях са всичко.
Ето и един пример за ролите на различните типове:
Ако вземем създаването на един проект, Манифесторът е началната точка, инициаторът за започването. Оттам поема Прожекторът, който да разпредели ресурсите/хората (Генераторите) кой за какво е най-добър и как да го прави. Генераторите се заемат с реалното съграждане и изработване на проекта (работниците). Рефлекторите отразяват средата и дават обратна връзка. Ако забележат, че нещо не е както трябва или хората не са щастливи, или не са на правилните си места.
Да поговорим за друга много важна част от бодиграфа, а именно центровете, изобразени с геометрични фигури. За какво отговаря всеки един от тях?
Центровете са девет и всеки отговаря за различна тема от нашия живот:
* Коренът е за напрежението.
* Слънчевият сплит е за емоциите.
* Далакът е за здравето и инстинктите ни (ДНК).
* Сакралът е за вътрешната енергия.
* Сърцето е за волята, за нашата лична себеоценка.
* G-центърът е за вселенската любов, нашата идентичност и посоката ни в живота.
* Гърлото е за нашето изразяване.
* Аджната е за нашето мислене, вярвания, осъзнатост.
* Главата е за вдъхновението.
В бодиграфа виждаме, че някои от центровете са оцветени, а други са бели, какво означава това?
Оцветените центрове са дефинирани – това означава, че изразяваме темата на този център по един конкретен начин. Например, ако имаме дефинирани емоции, нашето изразяване на тези емоции ще бъде по един конкретен начин, нашият начин. Не могат да ни бъдат привнесени модели отвън. Дефинираните центрове са енергията, с която сме родени, това, което носим и изразяваме.
Белите центрове в картата са отворени – това означава, че там възприемаме външни модели, нямаме собствена рамка. Ако имаме отворени емоции, ние възприемаме чуждите емоции. Ние сме огледало за емоциите, които поемаме от хората. Отворените центрове са нашите най-тежки уроци, но и местата, където можем да се развием най-много, дори да станем учители и да предаваме тези знания на други хора.
Отворените центрове имат сенчеста страна, т. нар. „не себе“, нещо, което не е твое, но го проявяваш. Например „не себето“ в отворените емоциите (Слънчевият сплит) е човек да бъде неискрен и залъгващ себе си и другите. Мога да дам пример със себе си, защото моят център на емоциите е отворен, голяма част от живота си съм се лъгала как се чувствам. Все още ми е трудно да бъда искрена с околните. Например, когато фризьорката ме скубе, ми е трудно да ѝ кажа, защото не искам да ѝ създам неприятни емоции. Аз лъжа себе си, че „не е кой знае какво да ме скубе”, за да не ми се налага да ѝ казвам. Друг пример е човек да се лъже, че му е добре в дадена връзка, за да не изрази емоциите си и да не бъде наранен.
„Не себето“ в отворения Далак е да се придържаш към вредни храни, навици и хора, защото не можеш да пускаш, защото се свързваш изцяло с другия. Така се получават задушаващи връзки, в които единият е болезнено привързан и прилепен към другия. В Далака са и страховете, които може да имаш.
„Не себето“ в отворения Корен е постоянно да бързаш, да свършиш всичко сега и на момента, за да се отървеш от напрежението.
„Не себето“ в отворения Сакрал е да се ангажираш с цялата работа на света и да не знаеш къде ти е лимитът и краят на силите.
Виж още: как да отключиш творческата си сила с мандала
Ако разчитането на личния бодиграф е само началото на пътуването към себе си, кои са подводните камъни по пътя и как човек да се справи с тях, за да се свърже с истинската си същност?
В хюман дизайн обществото имаме едно основно правило: „Следвай стратегията и авторитета си!“. Стратегията е свързана с типа, тя е начинът, по който се свързваме със света и другите (нашата аура), а авторитетът – начинът, по който взимаме решения и се навигираме.
Стратегия на Генератора и Манифестиращия генератор: Изчакай и откликни!
Стратегия на Манифестора: Информирай преди да предприемеш действие!
Стратегия на Прожектора: Изчакай покана преди да действаш!
Стратегия на Рефлектора: Изчакай един лунен цикъл (28 дни) преди да вземеш решение.
Ако можеш да спазваш стратегията и авторитета си, което не е лесна задача, ще си открехнал най-ценния прозорец към лична свобода и автентичност. Колкото по-далеч си от „не себето“ в отворените центрове, толкова си по-близо до себе си.
Кое е най-ценното послание на хюман дизайн?
Да приемеш различията си от другите, да осъзнаеш кое те прави автентичен и да не се страхуваш да го следваш и проявяваш!
Ако искаш да разбереш повече за хюман дизайн или за своята лична карта, присъедини се към групата 4HumanDesign или последвай страницата на Лили Маркова 4HumanDesign за полезни съвети и тълкувания.